Reklama

Niedziela w Warszawie

Zaprezentowano „Pro memoria” prymasa Wyszyńskiego z 1962 r.

Od lewej: ks. prof. D. Zamiatała, ks. dr A. Poniński, dr hab. Rafał Łatka

IPN TV

Od lewej: ks. prof. D. Zamiatała, ks. dr A. Poniński, dr hab. Rafał Łatka

W Centrum Edukacyjnym IPN „Przystanek Historia” odbyła się dyskusja wokół IX tomu zapisków kard. Stefana Wyszyńskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ukazujący się tom zawiera notatki prymasa Wyszyńskiego z 1962 roku, który to okres – jak zauważył ks. dr Antoni Poniński, redaktor publikacji – był rokiem szczególnym. Dla Kościoła najważniejszym wydarzeniem było zwołanie Soboru Watykańskiego II, a dla świata – rozwiązanie, z zaangażowaniem papieża Jana XXIII, niemal w ostatniej chwili tzw. kryzysu kubańskiego i zażegnanie groźby wojny atomowej. Był to także pierwszy rok od ustawowego usunięcia religii ze szkół. W tym roku nastąpiło zamykanie szkół katolickich, zwłaszcza niższych seminariów duchownych, usuwanie sióstr zakonnych ze szpitali. – Odpowiedzią było nauczanie w punktach katechetycznych, które doświadczały jednak sankcji. W 1962 roku powstał także Departament IV MSW, zajmujący się sprawami Kościoła, w który wymierzona była wzmożona wroga działalność administracyjna. To wszystko stanowiło bardzo trudną ogólnopolską atmosferę – podkreślił ks. dr Poniński.

Rok 1962 był także kolejnym rokiem Wielkiej Nowenny, której hasłem były słowa: „Młodzież wierna Chrystusowi”. Było to solą w oku komunistycznych władz, ponieważ walka o młode pokolenie była kluczową w osłabieniu pozycji Kościoła. – Zastanawiano się, co zrobić, aby uniemożliwić młodzieży pielgrzymowanie na Jasną Górę. Zenon Kliszko bardzo agresywnie atakował Episkopat Polski. On później był inspiratorem przygotowanego przez MSW memoriału na temat maryjności kard. Wyszyńskiego, co miało osłabić wiarygodność prymasa – zauważył ks. Poniński. Tom IX zawiera także treści mówiące o zakazaniu przez Stolicę Apostolską kultu Miłosierdzia Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdaniem ks. prof. Dominika Zamiatały, gdy zgłębiamy zapiski prymasa Wyszyńskiego z wiosny 1962 r., kiedy udał się do Rzymu, możemy dostrzec rolę i autorytet kard. Wyszyńskiego, jakim cieszył się on wśród biskupów Europy. – W czasie tego wyjazdu prymas koncentruje się na spotkaniach z osobami z polskiej emigracji oraz duszpasterstwie polonijnym – zaznaczył wykładowca UKSW, który dodał, że zapiski prymasa wskazują również na jego wielką troskę o budowę i odbudowę Kościołów oraz umiłowanie gotyku. Uwidoczniło się to najbardziej w przypadku katedry gnieźnieńskiej, na której regotyzacją czuwał kard. Wyszyński.

Reklama

W roku 1962 prymas zwracał uwagę na współpracę duchowieństwa diecezjalnego z zakonnym, aby podkreślić jedność działań duszpasterskich jako odpowiedź na laicyzację społeczeństwa i walkę o „rząd dusz”. Kardynał dostrzegał także niebezpieczeństwo ingerencji władz w formację duchowieństwa w seminariach diecezjalnych i zakonnych. Na wszelkie sprawy, które działy się w Polsce i na świecie – co zauważył ks. prof. Zamiatała - kard. Wyszyński patrzył w sposób religijny i duchowy. – Mało jest odniesień do tego, w jaki sposób zachowują się komuniści. Prymas przechodzi niejako ponad rzeczywistością w Polsce, patrzy na nią z perspektywy Bożej – podkreślił ks. prof. Zamiatała.

W tomie IX znalazły się także zapiski dotyczące sprawy bp. Czesława Kaczmarka, którego pokazowy proces zakończył się tuż przed aresztowaniem prymasa i miał być próbą złamania kard. Wyszyńskiego. – W 1962 r. bp Kaczmarek wyszedł z więzienia i podjął zdecydowany kurs antykomunistyczny. Władze PRL przestały uważać go za ordynariusza kieleckiego. Zaczęły ukazywać się materiały, mające skompromitować bp. Kaczmarka – zauważył ks. Poniński.

Zdaniem ks. Zamiatały, głównym celem ataku na bp. Kaczmarka było poróżnienie Episkopatu Polski. – Komuniści badali na ile mogą sobie pozwolić w kwestii odsunięcia od władz innych ordynariuszy. Sprawa bp. Kaczmarka nauczyła prymasa roztropności co do innych biskupów. Często dostawał anonimy pod ich adresem. Mówiąc językiem współczesnym, wylewała się na nich duża fala hejtu. Prymas był przekonany, że biskup musi liczyć się z tym, że będzie znakiem sprzeciwu – zaznaczył ks. prof. Zamiatała.

Reklama

Wskazał on, że prymas miał świadomość, że nastąpiło w polskim społeczeństwie duże spustoszenie religijne po dwóch okupacjach. Chciał odnowy religijnej w Polsce. Zdecydował, że odwoła się do mieszkańców polskiej wsi. – W tej religijności się wychował. Religijność ludowa jest prosta, a jakże głęboka, ile w niej głębokiej teologii. W latach 60. nastąpiło sprzężenie między Kościołem i wsią. Zarówno Kościół, jak i wieś były prześladowane. Prymas wiedział doskonale, że miasta w PRL-u były zamieszkane przez osoby pochodzące ze wsi. Stworzył program duszpasterski bardzo mocno osadzony w kulcie Maryi, która prowadzi do Jezusa. To trafiło do wiernych i odnawiało ich – zauważył ks. prof. Zamiatała i dodał, że środowiska katolickiej inteligencji skupione wokół „Tygodnika Powszechnego”, „Znaku” i „Więzi” patrzyły na katolicyzm z perspektywy francuskiej, czyli katolicyzmu bardziej elitarnego, który był jednak przesiąknięty marksizmem. Tymczasem prymas Wyszyński chciał pokazać komunistom, że większość Polaków to katolicy, którzy pogłębiają swoją religijność. Wielka Nowenna zaowocowała większym udziałem w obchodach Milenium, a także peregrynacją Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

- Kard. Wyszyński wobec drastycznych działań, jak zamykanie szkół, wyrzucanie sióstr zakonnych ze szpitali, czy wizytacje władz w seminariach duchownych nigdy nie popadł w poczucie rezygnacji lub przegranej. Uważał, że jest to wkomponowane w misję Kościoła. Trzeba dać świadectwo wierności – stwierdził ks. Poniński i dodał, że usunięcie religii ze szkół zaowocowało gęstą siecią punktów katechetycznych i wyzwoliło, paradoksalnie, aktywność rodzin. Pobór alumnów do wojska zaś skończył się ukształtowaniem i umocnieniem przyszłych księży w powołaniu. – Każde działanie przeciwko Kościołowi spotykało się z reakcją. Obrazoburcze spektakle, filmy, artykuły atakujące Kościół były powodem reakcji Episkopatu. Prymas wiedział, z kim ma do czynienia, ale do nikogo się nie uprzedzał. Do nikogo nie czuł wrogości. Gotów był rozmawiać, szukać rozwiązań, ale nie zgniłych kompromisów – podkreślił ks. dr Poniński.

Reklama

Prezentację tomu IX zapisków prymasa Wyszyńskiego poprowadził dr hab. Rafał Łatka z Biura Badań Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej.

„Pro memoria” to pierwsze całościowe wydanie zapisków prymasa Stefana Wyszyńskiego z lat 1948–1981. Jest to unikatowe świadectwo niestrudzonej działalności prymasa oraz niepodważalnego autorytetu społecznego i rzecznika praw narodu. W ramach zainaugurowanej serii, wydawanej przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Prymasa Wyszyńskiego i Instytut Pamięci Narodowej, zaplanowano 27 tomów. Do tej pory ukazały się tomy obejmujące lata 1948-1962.

Podziel się:

Oceń:

2021-04-28 17:52

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Kard. Wyszyński – duchowy prekursor święta św. Józefa Robotnika

Instytut Prymasowski Stefana Kardynała Wyszyńskiego

Ks. Stefan Wyszyński był twórcą oryginalnej teologii pracy ludzkiej, którą wyraził w swej książce „Duch pracy ludzkiej” wydanej bezpośrednio po wojnie. Staraniem twórcy Opus Dei ks. Josemarii Escrivy de Balaguera, została ona przetłumaczona na kilka europejskich języków. Być może znana też była Piusowi XII, który w 1955 r. ustanowił, obchodzone 1 maja, święto św. Józefa Robotnika. Ludzką pracę Wyszyński traktował jako istotną drogę do samorozwoju, uświęcenia się człowieka oraz uświęcania świata i budowania wspólnoty społecznej.

Więcej ...

Czy pozwolimy sobie zabrać wolność religijną?

2024-05-18 07:00
Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

„Sejm RP wyraża zaniepokojenie decyzjami, które godzą w wolność wyznania, lekceważą prawa i uczucia ludzi wierzących oraz burzą pokój społeczny”. Nie, nie jest to fragment uchwały Sejmu z czasu kadencji Prawa i Sprawiedliwości, ale dokument podpisany przez marszałka Sejmu, Bronisława Komorowskiego z Platformy Obywatelskiej w 2009 roku, jako stanowisko krytyczne polskich posłów wobec wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka „kwestionującego podstawy prawne obecności krzyży w klasach szkolnych we Włoszech”.

Więcej ...

Bp Przybylski na Czuwaniu Odnowy w Duchu Świętym: Kościół i świat potrzebują doświadczenia jedności

2024-05-18 18:04
Ulf Ekman

Karol Porwich/Niedziela

Ulf Ekman

O tym, że dziś i Kościół, i świat potrzebują doświadczenia jedności mówił na Jasnej Górze bp Andrzej Przybylski, delegat KEP ds. Ruchu Odnowy w Duchu Świętym. Przewodniczył Mszy św. z udziałem kilkudziesięciu tysięcy uczestników Ogólnopolskiego Czuwania Katolickiej Odnowy w Duchu Świętym na Jasnej Górze.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Święty od trudnych spraw

Niedziela w Warszawie

Święty od trudnych spraw

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Kościół

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

Wiara

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

Anioł z Auschwitz

Wiara

Anioł z Auschwitz

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Hiobowe wieści dla katechetów

Wiadomości

Hiobowe wieści dla katechetów