Dwie kobiece postacie, przedstawiające Sprawiedliwość i Przyjaźń powstały około 1519 r. Rafael jednak zmarł, zanim ukończył wystrój całego pokoju. Po jego śmierci inni ściany udekorowali inni artyści i dwie postacie pędzla Rafaela zostały zapomniane.
W 1508 r. Rafael został wynajęty przez papieża Juliusza II do pomalowania ścian jego prywatnych apartamentów na drugim piętrze Pałacu Apostolskiego. Artysta ukończył trzy pokoje, znane dziś jako Stanze Rafaela, m.in. ze słynnym freskiem „Szkoła Ateńska”. Zaczął też pracę w czwartym pokoju, największym, zwanym Salą Konstantyna. Zamierzał tam pomalować ściany farbami olejnymi, a nie tradycyjną techniką fresku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Giorgio Vasari pisał w 1550 r., że Rafael rozpoczął pracę nad dwiema postaciami, eksperymentując z farbami olejnymi. Ta informacja stała się kluczowym argumentem przemawiającym za autorstwem Rafaela, gdyż reszta pokoju jest pokryta tradycyjnymi freskami. Również fotografie wykonane w ultrafiolecie i w podczerwieni potwierdziły, że te dwa malowidła są odmienne od innych. Doszły do tego typowe dla Rafaela pociągnięcia pędzla i specyficzne odcienie kolorów.
Dyrektorka Muzeów Watykańskich Barbara Jatta zapowiedziała, że restauracja malowideł Rafaela i całego pokoju potrwa do 2022 r. Dodała, że jest to jeden z najpoważniejszych w ostatnich dziesięcioleciach projektów renowacyjnych w tych Muzeach, obok odnowienia malowideł w kaplicy Sykstyńskiej. Koszt prac sięga 2,7 mln euro (ponad 11 mln zł). Dużą część tej kwoty wyłoży nowojorski oddział Patronów Sztuki - donatorów z całego świata, wspierających Muzea Watykańskie. Aby zostać członkiem tej grupy, istniejącej od 1982 r., wystarczy rocznie wpłacać przynajmniej 600 dolarów (ponad 2 tys. zł).