Wyobraźcie sobie: sto lat temu odeszła dwuletnia dziewczynka, a jej twarz wciąż patrzy na świat z niewinnym spokojem. Rosalia Lombardo, ubrana w białą sukieneczkę, leży w szklanej trumience jak uśpiona lalka. Delikatne loki opadają na czoło, powieki są zamknięte, jakby czekała na przebudzenie. W korytarzach obok stoją, leżą lub wiszą na ścianach zachowane w całości ciała innych zmarłych. Brzmi jak horror? Może i tak. Ale nie jest to fikcja. Tak wygląda wnętrze katakumb w kościele ojców kapucynów w Palermo na Sycylii. Wywarło na mnie ogromne wrażenie – tego nie da się zapomnieć. To swoiste „memento mori” (pamiętaj, że umrzesz), jedyne chyba takie miejsce na świecie, gdzie śmierć ubrała się w codzienne szaty i stanęła twarzą w twarz z wiecznością. Gdy raz człowiek wejdzie w Palermo w te wąskie korytarze, pełne rzędów zmumifikowanych ciał, zapamięta je na zawsze.
Reklama
To miejsce gryzie w duszę, zmusza do zatrzymania i każe spytać: kim jesteśmy wobec tej ciszy? Nie jest to muzeum potworów, lecz żywy – choć nieruchomy – dialog z przemijaniem. Prawie tysiąc dusz spoczywa tu od XVI wieku. Początkowo chowano tylko braci zakonnych, których naturalna mumifikacja w suchym sycylijskim klimacie stała się lekcją pokory. „Oto śmierć, której się boimy, nie jest końcem, lecz przejściem” – zdawali sobie sprawę mnisi, układając w rzędach ciała braci czekających na zmartwychwstanie. Z czasem dołączyli świeccy: bogaci kupcy w surdutach, zamożne mieszczanki w długich sukniach, dzieci w tiulowych kokardach. Mnisi w habitach, księża w ornatach i pelerynach prałackich – wszyscy razem, w tym podziemnym zgromadzeniu. Stoją rzędem przy ścianie lub w niszach, leżą w trumienkach. Bliscy odwiedzali ich latami, nie mogąc się z nimi rozstać, jakby te wyschnięte i zabalsamowane postacie mogły jeszcze szepnąć: „Nie zapomnij o mnie”. A pośrodku tego milczącego chóru – Rosalia. „Śpiąca Królewna Sycylii”, ostatnia z mumii tego miejsca, balsamowana w 1920 roku przez mistrza chemii, który zatrzymał czas w jej ciałku. Patrzysz na nią i serce ściska: nie straszy, nie przeraża. Przypomina. Że śmierć, nawet ta najbardziej niespodziewana, nie wymazuje życia. Że te zamknięte powieki kryją wspomnienia śmiechu, pierwszych kroków, matczynego pocałunku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Nad wejściem do katakumb widnieje napis: „Jesteście tym, kim my jesteśmy, jesteśmy tym, kim wy będziecie”. „Memento mori” w najczystszej formie – ponad tysiąc par oczu, które kiedyś kochały, teraz patrzy w pustkę, ale wciąż naucza. Nie o grozie, lecz o czujności. Katakumby w Palermo nie straszą śmiercią. Na Sycylii modlitwa za zmarłych to rytuał, ceremonia wiary i zaufania. Gdy Europa wygnała cmentarze za miejskie mury, tu ciała pozostały w centrum życia – w kościołach, pod klasztorami. To twarda lekcja: życie i śmierć splatają się jak nić w gobelinie Opatrzności. Te postacie wołają, że śmierć nie jest wrogiem, lecz lustrem. W tej prawdzie kryje się spokój – ten, co pozwala spać pośród kości, bo wiesz, że za nimi czeka poranek Zmartwychwstania.
W Dniu Wszystkich Świętych, gdy w Polsce przemierzamy cmentarne aleje, przystajemy przy nagrobkach i czytamy wyblakłe inskrypcje. Zapalamy znicze – nie tylko dla umarłych, ale także dla siebie. Bo „memento mori” to nie wezwanie do lęku, lecz do pełni. Do życia z otwartymi oczami na jego kruchość. To wołanie, że wszystko przemija – ciało, bogactwo, nawet te marmurowe pomniki. Wszystko – oprócz miłości. Tej, co trwa w modlitwie, w pamięci, w blasku lampionu listopadowego wieczoru.
„Jesteście tym, kim my jesteśmy, jesteśmy tym, kim wy będziecie”. Tyle wystarczy, by w ciszy listopadowego wieczoru zrozumieć: wszystko przemija – oprócz miłości.




