Uczniowie klasy 3 z Zespołu Placówek Oświatowych w Dysie wzięli udział w niezwykłych zajęciach przyrodniczych. Celem ich było nie tylko uwrażliwienie dzieci na piękno i potrzeby przyrody, ale też pokazanie istoty korelacji międzyprzedmiotowej. Niezbędnym warunkiem, żeby nauka miała sens, jest uświadomienie dzieciom jej powiązania ze sobą.
Trzecioklasiści zajęcia z religii rozpoczęli z p. Danutą Ikwanty od poznania postaci i postawy św. Franciszka z Asyżu. Dzieci obejrzały prezentację edukacyjną o życiu świętego. historia młodzieńca, który miał przed sobą świetlaną przyszłość, a mimo to wybrał życie biedaczyny, wzbudziła w uczniach podziw i zaciekawienie. Dzieci poznały krążące o nim legendy, w tym między innymi „Kazanie do ptaków”, „Oswojenie turkawek” czy „Rozmowę z wilkiem z Gubbio”. W drugiej części lekcji uczniowie mogli obejrzeć obrazy przedstawiające św. Franciszka, zdjęcia miejsc w których się wychował. Podsumowując, uczniowie przedstawili cechy postawy franciszkańskiej. Wspólnie doszli do wniosku, że wartości, którymi odznaczał się św. Franciszek są dla współczesnego człowieka bezcenne. Wiara, odpowiedzialność, odwaga, pracowitość, skromność, radość z życia, miłość do ludzi i stworzenia są najlepszym dowodem na to, że każdy człowiek jest powołany do tego, aby być szczęśliwym. Na zakończenie każdy mógł obejrzeć figurki ze św. Franciszkiem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Dzieci wysłuchały wykładu eksperta, leśniczego z Lasów Państwowych, który w filmie edukacyjnym opowiadał o potrzebie wykonywania i zawieszania budek lęgowych, a następnie z wielkim zaangażowaniem przystąpiły do robienia budek lęgowych dla ptaków. Uczniowie nie tylko złożyli budki, ćwicząc się w trudnej sztuce obsługi młotka i gwoździ, ale także pięknie je pomalowali według własnego pomysłu, pamiętając o odpowiednich kolorach. Ważną rzeczą było przygotowanie konstrukcji budek przez dziadka jednego z uczniów, który został zaproszony aby mógł zobaczyć efekty pracy dzieci. Pan Tadeusz pokazał, jak ważna jest rola starszego pokolenia w edukacji przyrodniczej wnuków.
Reklama
W ostatniej części zajęć z nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej p. Jolantą Augustyńską dzieci poznawały gatunki ptaków, oglądały ich zdjęcia w albumach zwracając uwagę na charakterystyczne cechy. Ciekawym punktem zajęć okazało się tworzenie rysunków ptaków mieszkających w naszym kraju, z podziałem na te, które odlatują na zimę i które pozostają oraz stworzenie klasowego albumu ptaków.
Uczniowie uświadomili sobie, jak ważna jest nasza postawa wobec przyrody, a jej wzorce zobaczyły w postawie franciszkańskiej. Wspólne powieszenie budek na drzewach wokół szkoły było uwieńczeniem przedsięwzięcia. Zorganizowanie zajęć pozwoliło odkryć ważną korelacje pomiędzy nauczanymi przedmiotami. Połączenie zajęć religii i przyrody pozwoliło dzieciom odkryć, że poszczególne dziedziny nauki mają ze sobą dużo wspólnego. Tworzą całość, stają się ciekawsze i ułatwiają zapamiętywanie.
Fotorelacja na https://www.facebook.com/profile.php?id=100079880112212